Avtalevilkår Trondheim Flyttebyrå
Kunden plikter seg og gjøre seg kjent med avtalevilkårene i forkant og ved utførte flyttejobber ses det på som at kunden har forstått disse. Alle tvister henvises til Trondheim forliksråd som verneting.
Det er oppdragsgiver sitt ansvar å informere flyttefolkene om hva som skal være med på flyttelasset på en slik måte at misforståelser unngås. Oppdragsgiver eller annen kontaktperson bør gå gjennom bopel ved arbeidets slutt, for å forsikre seg om at alt er kommet med. Flyttebyrået kan ikke påta seg ansvar for at ting blir stående igjen, p.g.a. misforståelser.
Trondheim Flyttebyrå er en del av Trondheim Malerteam AS (Org.nr.911 754 673) som er juridisk part. Det vil si at Trondheim Flyttebyrå er markedsføringsnavn for Flyttebyrået. Innbetalinger skjer via Trondheim Malerteam AS. Ved avtaleinngåelse forutsettes det at juridisk part er akseptert av oppdragstaker hvis ikke innsigelse er reist.
Flytting skjer mot etterskuddsvis faktura eller etter avtale. Din reklamasjonsrett opphører ikke selv etter betaling.
Levering/ Forsinkelse:
Våre lastebiler er ikke rutegående, og avtaler om inn/utlasting vil p.g.a. arbeidets art bare være omtrentlige. Våre sjåfører vil bestrebe seg på å angi nærmest mulig tidspunkt, men stadig ukjente laste og losseplasser gjør rutine umulig. Likeså kan sykdom, kjøreuhell, motorhavari, ferge forsinkelser, veisperringer, vei føre, bidra til forsinkelser. Dette er forhold utenfor flyttebyråets herredømme, og gir ikke grunnlag for erstatning til oppdragsgiver. Generelt vil alle former for force majeure gi ansvar fritakelse for flyttebyrået.
Normalt kompenseres kunde med Kr 300 per dag ved eventuelle forsinkelser . Dette kan trekkes i fra ved betaling av oppdraget.
Dersom kunden må utføre eget arbeid i forbindelse med forsinkelse eller liknende, kompenserer kunde med 200 kr per time inntil 6000 kr per oppdrag for dokumentert utført arbeid. Dette kan eksempelvis gjelde montering/ forarbeider som må gjøres som ikke flyttebyrået har klart å få utført.
Oppdrag.
Kunden vil få tilbud som enten er timepris, fastpris eller et estimat. Når kunde henvender seg til oss vil vi etter beste evne gi et tilbud basert på den informasjonen vi får av kunden. I noen tilfeller tar vi en befaring på jobben for å planlegge oppdraget best mulig, men det er ikke alltid nødvendig. Dersom kunden har fått en fast pris må flyttebyrået levere godset innenfor avtalt tidsrom. Flyttebyrået kan ikke kreve overtidstillegg eller andre tillegg dersom oppdraget går utover ettermiddagen. Dersom oppdraget går på timer starter dagen normalt kl 0900 og skal avsluttes kl 1600. Arbeid etter dette klokkeslett belastes med kvelds tillegg på 50% av timeprisen. På søndager kommer det et helgetillegg på 100% i tillegg til timeprisen. Det er opp til selskapet å vurdere om det er kapasitet til overtid. Våre oppdrag har en minstetid på 3 timer. Det regnes 15 minutters kjøring til og fra oppdraget hver vei inkludert i de 3 timene.
Avbestilling
Avbestillingen må skje innen 5 dager før oppdraget starter ellers belastes et kanselleringsgebyr på 50 % av oppdragets totale pris. Dersom det er snakk om timepris vil vi beregne 50% av minstetiden som er 3 timer. En kunde kan kostnadsfritt bytte til en annen passende dato for oppdraget så lenge selskapet har kapasitet. I tilfeller hvor det ikke er klart til å utføre oppdrag og vi ikke har blitt varslet, vil kunden normalt sett bli fakturert for den avtalte eller estimerte pris.
Skader:
Ved levering må flyttegodset straks kontrolleres av kunde i nærvær av flyttefolkene. Dersom skader eller andre avvik oppdages, skal dette dokumenteres med bilder av flyttebyrået. Er kunden ikke til stede ved levering, må eventuell reklamasjon fremsettes så raskt som mulig. Dersom skade på transporterte ting ikke er kommet (skriftlig / bildedokumentasjon) til oss i hende innen 3 dager etter transportens avslutning , så faller retten til erstatning fra flyttebyrået bort. Vi ber alle kunder om å raskt kontrollere flyttegodset dersom besiktigelse ikke blir gjort ved avslutning av oppdraget. Om kunde kan dokumentere forhold som akutt sykdom vil vi ta hensyn til slike forhold.
Forsikring:
Godset må være forsikret av kunde enten gjennom oss eller egen forsikring via innbo. Flyttebyrået kan ikke holdes ansvarlig dersom kunden mener å ikke ha fått tilbud om forsikring. Dersom godset ikke er pakket av selskapet påtar selskapet seg ikke noe ansvar for evt skader på godset. Motsatt så påtar selskapet seg ansvar ved evt skader dersom selskapet har pakket innboet og forsikringen ikke dekker skaden. En del forsikringsselskaper dekker ikke små skader som hakk, riper osv. Ved skade som selskapet har påført som ikke dekkes av evt forsikring dekker flyttebyrået dette når pakking er utført av flyttebyrået. Oppgjør: Normalt regnes det et bruksfradrag på 20 % første år og 10 % for resterende år, minus en egenandel på 8000 kr per skade. Flyttebyrået kan også erstatte gjenstander med brukte ting dersom det er mulig. Skadeoppgjør kan også regnes ut ifra en skjønnsmessig vurdering og et beløp kunden kan akseptere. En kunde kan ikke holde tilbake faktura dersom vilkårene i denne avtalen er tilstede.
Pakking
Er pakking/utpakking medtatt i tilbudet, omfatter dette pakking og utpakking av alt glass og steintøy, bøker, klær, pyntegjenstander o.l., samt nedtaking av bokhyller, bilder, lamper o.l., men ikke opphenging/montering av disse. Om pakking ikke er avtalt, skal store kolli som veggseksjoner, senger skap o.l. være demontert slik at dette kan bæres ut og sikres på bilen. Likeså skal esker ikke være overfylte og tunge. Vi anbefaler at esker o.l ikke overstiger en vekt på om lag 25 kg. Hvis esken blir for tung, kan vi fylle det over i andre esker for å redusere vekten. Nødvendig demontering av oss som ikke er avtalt , gir ikke rett til vederlagsfri montering. Selskapet står fritt til å vurdere om montering / emballering er nødvendig og kunden vil bli belastet for medgått tid dersom det er avtalt fastpris, Demontering kan også utføres for å redusere frakt volumet og gjøre transporten enklere. Ved levering vil møbler og kasser/kartonger bli plassert/utpakket etter oppdragsgiverens anvisning. Er ikke oppdragsgiver tilstede så vil flyttelasset bli plassert/utpakket etter beste skjønn på tilsvarende rom/steder som ved avhenting. Når det gjelder volumet på bilen er det flyttebyrået som legger føring på hvor mye som skal lastes opp . Dette har sammenheng med vektbegrensninger på bilen. Dersom flyttebyrået mener at det er behov for å kjøre flere turer pga tunge flyttelass forbeholder flyttebyrået seg retten til å vurdere dette.
Om oppdraget bare gjelder transport til annet transportmiddel, opphører Trondheim Flyttebyrå sitt ansvar så snart avlevering til vedkommende transportmiddel er skjedd. Trondheim Flyttebyrå kan sette bort flyttejobben til underleverandør dersom det skulle være nødvendig.
Mengde:
Hvis godsmengden er større enn det som er opplyst på forhånd av oppdragsgiver eller estimert , vil dette bli fraktberegnet særskilt med et standard tillegg på 600 kr inkl mva per m3 Tillegg for vanskelige forhold og kveldstillegg kommer utenom og blir avtalt med kunde. Slike forhold kan også medføre at det ikke blir plass til alt på bilen og da er ikke flyttebyrået ansvarlig for å frakte dette.
Veggfaste gjenstander må skrues ned av kunden. Bildekk, ski osv må være ren stand, slik at man ikke last, bil og mannskap blir tilgriset.
Det overtas intet ansvar for skader på varer i dypfryser, og heller ikke skader på blomster og andre temperaturømfintlige ting om skaden skyldes temperaturpåvirkning.
Ekstra omkostninger som måtte påløpe ved at flytte vognen p.g.a. hindringer ikke kan benyttes "fra dør til dør", påhviler oppdragsgiver, og er ikke inkludert i tilbudet, om intet annet er avtalt.